قبل از اینکه بپردازیم به اصل موضوع، یه چن تا نکته رو باهم مرور بکنیم:

به چه کسی چریک میگن؟
دقیقا اون چیزی که ویکی‌پدیا نوشته رو براتون میارم: «نیروهای چریکی معمولاً از جاسوسی، خرابکاری‌های صنعتی و تبلیغات روانی استفاده می‌کنند و خود را یک جنبش سیاسی مردمی اما سرکوب‌شده، معرفی می‌کنند. در بسیاری از نقاط دنیا گروه‌های محلی از شیوه جنگ چریکی علیه نیروهای حکومتی بهره می‌برند. این تاکتیک‌ها به ویژه در مناطق ناهموار طبیعی مثل جنگل‌ها مؤثر هستند که مکان‌های اختفای طبیعی را در اختیار چریک‌ها می‌گذارند.»

به قول آقای طالبی، چریک رو اون فردی تصور کنید که برای کشتن یه نفر مامور شده و امکانات خاصی نداره. فرض کنید باید از جنگل و راه‌های صعب‌العبور رد بشه، از حیوانات داخل جنگل تغذیه بکنه و خلاصه کلی سختی بکشه تا به سوژه مورد نظرش برسه و اون فرد رو به قتل برسونه.

حالا به‌نظرتون بازاریابی چریکی یعنی چی؟
جی کانرد لویسون، پدر بازاریابی چریکی، این استراتژی رو اینطوری توصیف می‌کنه:«روحیه و ماهیّت بازاریابی چریکی همواره یک چیز است: دستیابی به هدفهای متعارف مانند سود و جلب رضایت مخاطب، با استفاده از روش‌های غیر متعارف و با سرمایه‌گذاری بر روی انرژی، به جای پول.»

خیلی خودمونی بگم، بازاریابی چریکی، بازاریابی‌ای هستش که شما به جای پول، کلی خلاقیت و انرژی صرف می‌کنی تا کسب‌و‌کار و بیزینست رونق بگیره. این روش برای کسب‌و‌کارهای کوچیک که منابع مالی زیادی ندارن به شدت توصیه می‌شه.

تجربه من تو بازاریابی چریکی
ما یه سایت ورزشی داریم به اسم آنساید. این آنساید ما هنوز خیلی کوچیکه. سنش حدود چهار ماه اینا هستش. همه کسایی که تو آنساید فعالیت می‌کنن به‌خاطر عشقشون به فوتبال و ورزش هستش و کوچکترین چشم‌داشت مالی‌ای به قضیه ندارن. از اینور هم ما منابع مالی آنچنان قوی و خوب نداریم و تک‌تک تبلیغاتی که می‌کنیم باید خیلی هوشمندانه باشه تا زحمات رفقایی که برای مجموعه تلاش می‌کنن به هدر نره.

کاری که کردیم چی بود؟
ما بنرمون رو توی کانال فوتبال 120 کار کردیم، منتهی یه مسابقه هم راه انداختیم تا با یه تیر دوتا نشون بزنیم. تبلیغی که کردیم این بود که آهای ملت ما یه مسابقه داریم، میتونید بیاید تو این مسابقه شرکت کنید و جایزه ببرید. برای آگاهی از جزئیات مسابقه هم عضو کانال آنساید بشید.


این همون بنری بود که تبلیغش کردیم. دقیقا به‌خاطر این حرکتمون بازدهی تبلیغمون چندبرابر شد. تعداد نفرات زیادی عضو کانال شدن و روز مسابقه هم کلی آدم برای شرکت تو مسابقه به سایت رجوع کردن. کلی هم بازخورد خوب تو توییتر و کانال تلگرامی از ممبرهامون گرفتیم.

نوار مربوط به مسابقه در بالای سایت

این نکته رو هم اضافه کنم که اگه تو فضای ورزش و فوتبال باشید متوجه می‌شید که این حرکتی زدیم چقدر کول و باحال هستش. شرکت کردن تو مسابقه فوتبالی واقعا برا همه فوتبالیا جذابه. یه جورایی مزیت رقابتی هم محسوب می‌شه. سایت‌های بزرگی مثل ورزش۳ و طرفداری هیچ‌وقت ندیدم که از این حرکت‌ها بزنن.

بگذریم، خلاصه اینکه، تجربه جالبی بود که گفتم باهاتون به اشتراک بذارم. البته مطمئن نیستم که به این کار ما بازاریابی چریکی میگن یا نه، ولی من اینطور به ذهنم رسید که نوعی بازاریابی چریکی هستش!